schokdempers & vering

Schokdempers vervangen – Bilthoven – Utrecht – Zeist

Iedere auto is voorzien van schokdempers. Toch weten maar weinig automobilisten dat deze onderdelen meer voor hen betekenen dan comfort alleen. De schokdempers zorgen ervoor dat de banden onder alle omstandigheden contact houden met het wegdek en uw veiligheid.

Remweg en wagenziekte
Uit onderzoek blijkt dat een groot aantal voertuigen in Europa beschikt over onvoldoende functionerende schokdempers. Dat is niet verwonderlijk, omdat slijtage geleidelijk verloopt en de bestuurder zijn rijstijl daar ongemerkt op aanpast. Echter, onbewust brengt hij zowel zichzelf als andere weggebruikers in gevaar.

Versleten schokdempers hebben zowel invloed op de remweg, als op de wegligging van de auto. Versleten schokdempers houden de wielen niet langer op de grond, waardoor de auto gevoeliger voor zijwind wordt, oneffenheden in het wegdek niet langer opvangt wat schokken en trillingen veroorzaakt en de ondersteuning in de bochten doet verliezen. Versleten schokdempers hebben bovendien een nadelige invloed op het comfort van de inzittenden en de conditie van andere auto-onderdelen. De onrustige bewegingen van de auto veroorzaken wagenziekte, terwijl de levensduur van de banden door onregelmatige slijtage aanzienlijk terugloopt.

Wanneer schokdempers vervangen?
Als de vering van uw auto stug voelt, of juist veel te licht, wordt het tijd om uw schokdempers te laten controleren. Daarom is het verstandig om ze iedere 20.000 km te laten controleren. Profile Tyrecenter van Hugten inspecteert en test de schokdempers gratis en indien nodig kunnen ze direct met geavanceerde apparatuur vervangen worden.

Algemene werking van het veersysteem van uw auto

Het doel van het veersysteem is in de bewegingen van het rijden over oneffenheden in het wegdek zo goed mogelijk op te vangen, zodat het meeste rijcomfort behouden blijft. Ook de wegligging is van invloed op de vering. Wanneer de vering heel erg soepel is (denk aan oude Amerikaanse auto’s) zal de wegligging een stuk slechter zijn dan een auto waarbij de vering stug is. Dat komt doordat wanneer een erg soepel verende auto inveerd (bijv. bij hard remmen of het nemen van scherpe bochten), zijn grip verliest bij het uitveren. De druk van de banden op het wegdek is bij een uitgeveerd wiel vele malen minder dan een ingeveerd wiel, en zal dus veel sneller gaan glijden. Ook zal bij het nemen van scherpe bochten met hoge snelheid de kans op uitbreken erg groot worden, doordat de grip van de banden aan de binnenzijde van de bocht minimaal is.
Wanneer een erg soepel afgeveerde auto over een heuvelachtig, verhard wegdek rijd, zal de auto veel deinen bij het uitveren. Wanneer de auto uitgeveerd is, is de druk op de banden dus minder en kan er niet, of nauwelijks geremd en gestuurd worden op dat moment. Bij een stug afgeveerde auto, met name sportieve auto’s of verlaagde auto’s, zal de grip bij het nemen van scherpe bochten op alle 4 de wielen zo maximaal mogelijk zijn. Ook hebben de stabilisatorstang en de bandenmaat hier een grote invloed op.
Wanneer een verlaagde auto over een heuvelachtig, verhard wegdek rijd, zal de auto strak op de weg blijven liggen en daardoor ook geen problemen ondervinden bij plotseling hard remmen bij uitgeveerde toestand. De soepele en stugge vering (bij auto’s met schroefveren) hebben we te maken met een veerconstante. Om een auto optimaal te kunnen laten veren (afhankelijk van de constructeur) kunnen er soepele veren voor comfort (lineaire veren), of stuggere veren voor sportiviteit (progressieve veren) worden gemonteerd. 

an Hugten monteert uitsluitend kwalitatief hoogwaardige Monroe schokdempers met een lange levensduur.

Algemene werking van het veersysteem van uw auto

Het doel van het veersysteem is in de bewegingen van het rijden over oneffenheden in het wegdek zo goed mogelijk op te vangen, zodat het meeste rijcomfort behouden blijft. Ook de wegligging is van invloed op de vering. Wanneer de vering heel erg soepel is (denk aan oude Amerikaanse auto’s) zal de wegligging een stuk slechter zijn dan een auto waarbij de vering stug is. Dat komt doordat wanneer een erg soepel verende auto inveerd (bijv. bij hard remmen of het nemen van scherpe bochten), zijn grip verliest bij het uitveren. De druk van de banden op het wegdek is bij een uitgeveerd wiel vele malen minder dan een ingeveerd wiel, en zal dus veel sneller gaan glijden. Ook zal bij het nemen van scherpe bochten met hoge snelheid de kans op uitbreken erg groot worden, doordat de grip van de banden aan de binnenzijde van de bocht minimaal is.
Wanneer een erg soepel afgeveerde auto over een heuvelachtig, verhard wegdek rijd, zal de auto veel deinen bij het uitveren. Wanneer de auto uitgeveerd is, is de druk op de banden dus minder en kan er niet, of nauwelijks geremd en gestuurd worden op dat moment. Bij een stug afgeveerde auto, met name sportieve auto’s of verlaagde auto’s, zal de grip bij het nemen van scherpe bochten op alle 4 de wielen zo maximaal mogelijk zijn. Ook hebben de stabilisatorstang en de bandenmaat hier een grote invloed op.
Wanneer een verlaagde auto over een heuvelachtig, verhard wegdek rijd, zal de auto strak op de weg blijven liggen en daardoor ook geen problemen ondervinden bij plotseling hard remmen bij uitgeveerde toestand. De soepele en stugge vering (bij auto’s met schroefveren) hebben we te maken met een veerconstante. Om een auto optimaal te kunnen laten veren (afhankelijk van de constructeur) kunnen er soepele veren voor comfort (lineaire veren), of stuggere veren voor sportiviteit (progressieve veren) worden gemonteerd. 

Van Hugten Mobility-Center. Uw schokdemper specialist, centraal gelegen in Bilthoven. Treinstation en bushalte op loopafstand. De Bilt, Groenekan, Zeist en Utrecht op enkele minuten rij-afstand

Contact

(030) 2283923

Adres

Leyenseweg 18
3721 BD  BILTHOVEN

 

Openingstijden receptie

Maandag: 8:00 - 18:00
Dinsdag: 8:00 - 18:00
Woensdag: 8:00 - 18:00
Donderdag: 8:00 - 18:00
Vrijdag: 8:00 - 18:00
Zaterdag: 9:00 - 13:00
Zondag: Gesloten

Stuur een bericht

Van Hugten - nieuwe auto's, occasions, onderhoud, reparatie, APK, banden en velgen voor  de regio;
Bilthoven - De Bilt - Groenekan - Maartensdijk - Utrecht - Zeist

't Goy, Abcoude, Achterveld, Amerongen, Amersfoort, Amstelhoek, Apeldoorn, Austerlitz, Baambrugge, Baarn, Benschop, Bosch en Duin, Breukelen, Bunnik, Bunschoten-Spakenburg, Cothen, De Hoef, De Meern, Den Dolder, Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Eemdijk, Eemnes, Elst, Everdingen, Haarzuilens, Hagestein, Harmelen, Hekendorp, Hollandsche Rading, Hoogland, Hooglanderveen, Houten, Huis ter Heide, IJsselstein, Jaarsveld, Kamerik, Kockengen, Lage Vuursche, Langbroek, Leersum, Leusden, Linschoten, Loenen aan de Vecht, Loenersloot, Lopik, Lopikerkapel, Maarn, Maarsbergen, Maarssen, Mijdrecht, Montfoort, Nederland, Nieuwegein, Nieuwer-Ter-Aa, Nieuwersluis, Nigtevecht, Nijkerk, Odijk, Ossenwaard, Oud-Zuilen, Oudewater, Overberg, Papekop, Polsbroek, Renswoude, Rhenen, Schalkwijk, Snelrewaard, Soest, Soesterberg, Stoutenburg, Stoutenburg Noord, Tienhoven, Tull en 't Waal, Veenendaal, Vianen, Vinkeveen, Vleuten, Vreeland, Waverveen, Werkhoven, Westbroek, Wijk bij Duurstede, Wilnis, Woerden, Woudenberg, Zegveld, Zijderveld - Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg