De nieuwe Peugeot 508 lokt veel reacties uit en het gros is daarbij vol lof over wat Peugeot een vijfdeurscoupé noemt. Hoeveel er overblijft van die pracht en praal als we de absolute basisversie selecteren, is de vraag van vandaag.

Een lage daklijn, stijlloze portierruiten, een agressieve neus en een grote vijfde deur: de nieuwe 508 trekt aandacht. Peugeot positioneert de auto dan ook wat hoger dan zijn voorganger, mikt enigszins op de zogenaamde ‘premium’-hoek en geeft de auto daarom in de meeste gevallen standaard een achttrapsautomaat mee. De enige uitzondering is de auto op deze pagina, de 130 pk sterke BlueHDi-diesel. In standaardtrim is die gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, waarvan de pook nogal opvallend uit de middentunnel steekt. Verder is het 508-interieur in zijn eenvoudigste vorm aardig op niveau. De ‘tuimelschakelaars’ die bij de simpelste 5008 ontbreken, zijn hier bijvoorbeeld altijd present. Ook een 8-inch touchscreen is present, al herbergt dat geen navigatiesysteem en krijgen andere versies 10-inch mee. Het iets kleinere scherm biedt nog altijd toegang tot een radio met usb-, aux- en Bluetooth-connectiviteit – maar zonder mirrorlink en DAB+ – en doet daarnaast dienst als bedieningspaneel voor onder meer de klimaatregeling. Daarop is absoluut niet bezuinigd, want Peugeot geeft iedere 508 standaard een klimaatregeling met twee verschillende zones mee. Ook cruisecontrol is altijd present, net als een startknop, parkeersensoren achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Keurig!

Wat missen we dan wel? Zoals dat gaat bij wat duurdere auto’s, zit het verschil met meer aangeklede exemplaren vooral in het ontbreken van items die de 508 veel fraaier kunnen maken. Zo zitten we hier op eenvoudige zwarte stof in plaats van op fraai leer, is de buitenkant zonder bijbetalen altijd in het weinig inspirerende Gris Hurricane (wij noemen het donkergrijs) uitgevoerd en moet deze 508 het met 16-inch lichtmetaal doen. Misschien nog wel het grootste gemis aan de buitenkant is echter rondom de koplampen te vinden. De kenmerkende led-haaientanden van de auto op de persfoto’s zijn bij minder aangeklede 508’s namelijk opgevuld met een eenvoudige kunststof strip. In plaats daarvan zit de dagrijverlichting in de koplampunits, waarin tevens halogeen dim- en grootlicht is verwerkt. De opvallende led-ornamenten zijn wel leverbaar op de 508 Active, maar het ‘Pack Full Led’ met de genoemde koplampen en ledachterlichten vraagt een investering van maar liefst € 1.200. Ook het tweede uitrustingsniveau, de Allure, moet het standaard zonder deze lichtunits doen. Alleen de GT-line en GT krijgen ze standaard mee.